Do powszechnie używanych metod nakładania powłok możemy zaliczyć:
- malowanie pędzlem lub wałkiem;
- malowanie natryskiem pneumatycznym (powietrznym);
- malowanie hydrodynamiczne (bezpowietrzne);
- malowanie hydrodynamiczno – pneumatyczne;
- malowanie elektrostatyczne;
- malowanie zanurzeniowe;
- malowanie elektroforetyczne (anaforeza i kataforeza);
- malowanie przez polewanie;
- malowanie niskociśnieniowe;
- malowanie proszkowe;
Najpopularniejsze metody malowania:
Ad. 01. Malowanie pędzlami jest najstarszą metodą nakładania powłok lakierniczych. Z powodu niskich walorów dekoracyjnych oraz małej wydajności procesu malowania uległ on istotnemu zawężeniu i jest częściej stosowany w małych zakresach malowań poprawkowych.
Jednak metoda malowania pędzlem ma znaczne korzyści nieosiągalne w innych metodach:
- możliwość bardzo dokładnego wtarcia materiału malarskiego w nierówności podłoża w przypadku malowania pędzlem;
- minimalne straty wyrobu lakierniczego w trakcie malowania;
- możliwość malowania miejsc trudnodostępnych;
Do wad stosowania pędzli można zaliczyć:
- mała wydajność malowania;
- duża niejednorodność nanoszonej powłoki;
- trudność w nakładaniu grubych warstw;
- duży koszt szybko zużywających się pędzli;
UWAGA!!! Wałek nie zalecany jest do nakładania powłok gruntowych ze względu na brak możliwości dogłębnego wtarcia farby w podłoże, wtłaczanie powietrza między podłoże, a powłokę, niskie grubości malowanych powłok.
Ad. 02. Malowanie natryskiem pneumatycznym polega na rozpylaniu wyrobu lakierniczego strumieniem powietrza. We wszystkich pistoletach do natrysku pnaumatycznego przepływu wyrobu lakierniczego i sprężonego powietrza przez głowicę rozpylającą ma charakter współosiowy. Mechanizm nakładania farby polega noszeniu jej cząsteczek przez powietrze na malowany detal (mieszanie farby z powietrzem).
Ad. 03. Malowanie natryskiem hydrodynamicznym zwane również wysokociśnieniowym polega na tym, że materiał malarski nie styka się ze strumieniem sprężonego powietrza, a rozpylenie następuje w wyniku bardzo szybkiego przepływu wyrobu lakierniczego, wypychanego przez wysokie ciśnienie z dyszy rozpylającej. Ten sposób aplikacji umożliwia uzyskanie dużych wydajności materiałowych poprzez nakładanie materiału malarskiego o bardzo dużej lepkości roboczej.
Ad. 04. Malowanie natryskiem pneumatyczno – hydrodynamicznym (AIRMIX) ma na celu połączenie systemu hydrodynamicznego z powłoką ochronną i systemu pneumatycznego z powłoką dekoracyjną. Istotą tego systemu jest zastosowanie dwustopniowego rozpylania najpierw hydrodynamicznego, później pneumatycznego, gdzie materiał malarski jest tłoczony do pistoletu pod ciśnieniem 2-4 MPa, a następnie rozpylony przez dyszę podobną do stosowanych w natrysku hydrodynamicznym.